Wypadek
Wypadek przy pracy Co robić ?
Pracownik miał wypadek! Masz tylko 14 dni na sporządzenie i przekazanie pracownikowi, a później do ZUS, dokumentacji powypadkowej!
Możesz nam zlecić sporządzenie dokumentacji powypadkowej oraz przeprowadzenie pełnego postępowania powypadkowego.
Opracowanie dokumentacji powypadkowej wymaga znajomości przepisów, procedur i dostępności druków. Prawidłowe jej wykonanie ustrzeże Cię przed korektami i poprawkami, które wymusza ZUS w związku z ich wewnętrznymi procedurami. Oprócz tego zapobiegniesz potencjalnemu roszczeniu odszkodowawczemu pracownika, którego nie zadowolą świadczenia z ZUS.
Pomożemy
- ustalić prawną klasyfikację wypadku ( lekki, ciężki, zbiorowy);
- zebrać i udokumentować wyjaśnienia poszkodowanego oraz informacje od świadków wypadku;
- prawidłowo i bezpiecznie dla Ciebie określić wszystkie bezpośrednie i pośrednie przyczyny wypadku przy pracy;
- sporządzić protokół powypadkowy;
- wygenerować elektronicznie , wypełnić kartę wypadku przy pracy i wysłać ją kanałem internetowym do GUS;
- zaprowadzić rejestr wypadków w pracy;
- w przypadku wypadku pracownika zatrudnianego na zlecenie , sporządzić Kartę Wypadku Przy Pracy i przeprowadzić całą niezbędną procedurę powypadkową z ZUS;
- w razie wypadku przy pracy samego pracodawcy , pomożemy wykonać dokumenty – Karty wypadku przy pracy wg procedur ZUS i przekazać cały gotowy pakiet do tego organu, w celu dalszego postępowania w sprawie świadczeń należnych właścicielowi firmy.
Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, opracowanie i wykonanie dokumentacji powypadkowej, robimy zgodnie z wytycznymi Państwowej Inspekcji Pracy.
Dokumentacja powypadkowa – co to jest ?
Po wcześniejszym ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy dla osoby będącej pracownikiem na podstawie umowy o pracę, zespół powypadkowy ( ustalamy skład) – nie później niż w ciągu 14 dni od daty zawiadomienia o wypadku sporządza – protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, (czyli protokół powypadkowy), a w przypadku osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy osoba znająca zagadnienie – Kartę wypadku. Taką kartę wykonamy wg procedur i wzorów ZUS dla pracodawcy, który sam podczas pracy uległ wypadkowi.
Jeżeli sporządzenie protokołu powypadkowego bądź karty wypadku nastąpiło po upływie 14 dni od daty zgłoszenia, prawo wymaga zamieszczenia w tych dokumentach informacji o przeszkodach i trudnościach uniemożliwiających dotrzymanie wymaganego terminu. Mamy utarte i wypracowane sposoby uzasadniania, częstych i niezależnych od pracodawcy, opóźnień.
Jeżeli w wyniku ustaleń, będzie konieczność zamieszczenie w dokumentacji powypadkowej (protokole z wypadku bądź w karcie wypadkowej) stwierdzenia, że wypadek nie jest wypadkiem przy pracy bądź występują okoliczności mające wpływ na wyłączenie przez ZUS prawa poszkodowanego do świadczeń odszkodowawczych; wiemy jak to szczegółowo uzasadnić i wskazać dowody takiego twierdzenia.
Ustalenie okoliczności wypadku w drodze do pracy lub z pracy jest wykonywane w karcie wypadku w drodze do pracy lub z pracy. Uznanie zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy następuje na podstawie:
- oświadczenia poszkodowanego, członka jego rodziny, świadków, co do czasu, miejsca i okoliczności zdarzenia
- informacji i dowodów pochodzących od podmiotów ( Policja, Ratownictwo medyczne, PSP) badających okoliczności i przyczyny zdarzenia lub udzielających poszkodowanemu pierwszej pomocy
- własnych ustaleń sporządzającego kartę wypadku w drodze do pracy lub z pracy
Kartę wypadku pracodawca lub innych podmiot określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 30.10.2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. Nr 199, poz. 1673 ze zm.) sporządzają po ustaleniu okoliczności i przyczyn zdarzenia, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku, w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje poszkodowany lub członek jego rodziny, a drugi przechowuje się w dokumentacji powypadkowej.
Odmowa uznania zdarzenia za wypadek w drodze do pracy lub z pracy wymaga znajomości problematyki i właściwego uzasadnienia.
W razie potrzeby oferujemy pełny zakres usług przy postępowaniu powypadkowym
W trakcie postępowania wypadkowego – wcześniej poinformowani i przysposobieniu do świadczenia usługi- dodatkowo pomagamy:
- kierować pracą zespołu powypadkowego,
- wykonać dokumentację fotograficzną miejsca zdarzenia,
- sporządzić polecenia powypadkowe,
- przygotować pełną dokumentację wymaganą przez ZUS we współpracy z poszkodowanym lub jego rodziną,
- w razie konieczności uczestniczymy przy postępowaniu powypadkowym i kontroli PIP i PIS.
Zamów profesjonalną dokumentację powypadkową
Wypadek jest zawsze ostrzeżeniem dla pracodawcy i traumą dla poszkodowanego jak też świadków wypadku .
Dlatego też tak ważnym jest zlecenie postępowania powypadkowego profesjonalistom z dużym doświadczeniem zawodowym i praktycznym.
Oferujemy opracowanie dokumentacji powypadkowej, i uczestniczenie w dalszym postępowaniu, w dwóch wariantach:
- jednorazowa usługa opracowania i sporządzenia dokumentów na zlecenie;
- jak wyżej- oraz pełna analiza okoliczności i przyczyn ze wskazaniem profilaktyki i wprowadzeniem zmian aktualizujących do oceny ryzyka zawodowego plus kontakt z poszkodowanym w celu ustalenia ścieżki jego indywidualnego postępowania o świadczenia wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i ewentualnie innych ubezpieczycieli.